Innogarden
15.04.2008 - "Ei tyyni meri taitavaa merimiestä tee"
13.01.2008 - Urapolkuja Satumaahan
31.12.2007 - Auttaminen työnä
18.11.2007 - Yksilöllisyys on kaikkialla läsnä
20.10.2007 - Motivaatio ja arjen todellisuus
15.09.2007 - Tulos syntyy työstä, erinomainen tulos työstä ja tunteesta
13.08.2007
31.12.2007 - Auttaminen työnä

Toimiessani rahoitusalalla kuulin kauan sitten eräässä koulutuksessa tositarinan uudesta amerikkalaispankista, joka menestyi jo alkumetreillään erinomaisesti. Pankki valtasi markkinaosuuksia ennennäkemättömän nopealla tempolla. Ketkä tekivät tämän uskomattoman tuloksen? Mikä menestymisen salaisuus mahtoi olla?

Pankin rekrytointipolitiikka poikkesi täysin kilpailijoidensa linjasta. Uusien työntekijöiden tärkein ominaisuus, jonka perusteella valinta tehtiin, oli halu auttaa. Työntekijät olivat entisiä sairaanhoitajia, palomiehiä, taksinkuljettajia, lastenhoitajia jne. Uskomattoman tuloksen tekivätkin ihmiset, joilla oli kyky kohdata asiakkaat heidän tilanteidensa auttajina. Menestyksen salaisuus oli auttaminen. Ei kaupallinen peruskoulutus eikä pitkä kokemus pankkityöstä. Työnantaja järjesti ammatillisen koulutuksen, jonka oppiminen tapahtui nopeammin kuin asenteiden muokkaaminen.

Mistä yllä oleva esimerkki kertoo? Onko liike-elämässä erinomaisesti menestyvän ihmisen sisimmässä suuri sydän, vilpitön ja todellinen auttamisen halu? Mikä yhdistää ammattiauttajan ja menestyvän myyjän? Asiakasrajapinnassa toimivat loppujen lopuksi parhaiten inhimillisyys ja pehmeät arvot.

Vuoden viimeisenä työpäivänä tulee pohdittua myös mennyttä. Omalla kohdallani olen siirtynyt askeleen eteenpäin pitempiaikaisessa prosessissa, uran vaihdoksessa. Työnohjauksen kautta olen päässyt sisään ammattiauttajien maailmaan, auttamaan omalta osaltani heitä. Tunteiden merkitys työssä on tullut entistä ymmärrettävämmäksi, myös negatiivisten tunteiden olemassaolon todellisuus ja väistämättömyys. Pitkään työelämässä mukana olleena ja työelämän trendejä seuranneena uskon vankasti siihen, että myös kaupallisten alojen työntekijöiden tulisi saada enemmän tilaa ei-toivottujen tuntemustensa käsittelemiseen. Positiivisuus ja myönteinen ote asioihin on myyjille ja asiakaspalvelijoille välttämättömyys ja yksi työssä onnistumisen tärkeä tekijä.

Totuuden nimissä, myös asiakaspalvelija tuntee joskus ahdistusta. Tulostavoitteet ovat kovia, asiakkaat vaativia ja työsuhteet usein epävarmoja. Ammattiauttajat puhuvat paljon työnohjauksen merkityksestä ja välttämättömyydestä jaksamisen kannalta. Asiakaspalvelija, myyjä on myös auttaja. Hänenkin jaksamistaan on mahdollista tukea työnohjauksella ja myös hänellä on hyvä olla kanava kaikenlaisten työssä esiin nousseiden tunteiden käsittelyyn.

Positiivisuus, hyvä olo ja onnistuminen ilmenevät entistä voimakkaampina ja vaikuttavimpina, kun työelämässä kohdatut ongelmakohdat ja niiden aiheuttamat tuntemukset on käsitelty. Mieli on tämän jälkeen avoin myönteisyydelle ja positiivisuutesi on aidompaa kuin koskaan ennen.


Web design: St. Hurmos Oy